shutterstock_1009953151De fietspaden langs de Vlaamse gewestwegen voldoen niet aan de veiligheidsrichtlijnen. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) erkent het probleem, maar wijst het toe aan lange procedures.

Minder dan de helft (46 %) van de fietspaden in Vlaanderen voldoet aan de veiligheidsrichtlijnen van de Vlaamse overheid. Dat blijkt uit het Fietspadenrapport van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Een vierde van de fietspaden (23,3 %) scoort zelfs ‘zeer slecht’. De richtlijnen gaan bijvoorbeeld over de breedte van het fietspad, de afstand tot de rijbaan of de snelheid van de auto’s op dezelfde weg.

Het rapport handelt enkel over fietspaden langs gewestwegen, goed voor iets meer dan de helft van alle Vlaamse fietspaden.

De provincie Antwerpen scoort het best. Het is de enige provincie waar meer dan de helft van de fietspaden langs gewestwegen voldoet. Oost-Vlaanderen en Limburg hinken achterop, met 37,1 en 40,8 procent.

Procedures

Het AWV geeft toe dat er nog veel werk aan de winkel is. Maar het agentschap zegt dat er vaak niet genoeg ruimte is om nieuwe fietspaden aan te leggen die aan de richtlijnen voldoen. ‘In Vlaanderen is alles volgebouwd, we hebben vaak niet de plaats om fietspaden te maken conform alle regels. Kiezen we dan voor een snelle oplossing, waar fietspaden wel veilig zijn, maar misschien niet breed genoeg? Of starten we een procedure om een grote heraanleg te doen? In dat geval kan het jaren duren’, zegt woordvoerder Veva Daniëls aan VRT NWS.

Comfort

En hoe zit het met het fietscomfort? Zitten er bijvoorbeeld putten of barsten in de fietspaden? Of zijn ze niet vlak? Vorig jaar was 56 % van de Vlaamse fietspaden ‘uitstekend’ of ‘behoorlijk comfortabel’ om over te fietsen. Al de rest verkeert in ‘gebrekkige’, ‘slechte’ of ‘zeer slechte’ staat.

Vlaanderen fietsland

In Vlaanderen wordt druk gefietst. 16 % van onze verplaatsingen leggen we met de fiets af. In Europa doet enkel Nederland het beter met 28 % van de verplaatsingen. Uit enquêtes blijkt dat het fietsgedrag in coronatijden nog is toegenomen.

Door het succes van de fiets en ook de sterke toename van elektrische fietsen, speedpedelecs en bakfietsen wordt de Vlaming kritischer over de fietspaden. Uit een enquête van FietsDNA bij 2000 Vlamingen blijkt dat 25 % van de Vlamingen ontevreden is over de fietsinfrastructuur.

Foto: Shutterstock