094_SEB_8846De auto blijft een belangrijke vervuiler. Toch is er steeds meer aandacht voor maatregelen om de wagen milieuvriendelijker te maken.

Meer dan 440 000 mensen bezochten de afgelopen weken het Autosalon in Brussel. Die beurs voor autoliefhebbers vindt ieder jaar plaats. Dat er de laatste tijd veel aandacht gaat naar de klimaatverandering werd ook daar zichtbaar. De organisatoren merkten op dat er veel vraag was naar minder vervuilende auto’s. De elektrische wagens trekken daardoor meer de aandacht.

Diesel

Auto’s die op diesel rijden verkopen steeds minder goed. Kopers vrezen immers strengere maatregelen tegen die vervuilende brandstof. Ze zijn bang dat ze in de toekomst bepaalde steden niet meer in zullen mogen rijden met die auto’s of dat de wagens later niet meer opnieuw verkocht zullen raken.

Toch zijn dieselwagens niet per se meer of minder schadelijk voor het milieu. Ze stoten minder CO2uit dan benzinewagens, maar zorgen wel voor meer fijn stof.

Elektrische auto’s

De elektrische wagen lijkt de meest milieuvriendelijke optie. Die rijdt met een oplaadbare batterij. Toch is nog maar één procent van de wagens op de baan elektrisch. Ze hebben immers een hoog prijskaartje. Bovendien moeten de auto’s vaak opgeladen worden. Die oplaadpunten zijn nog niet zo talrijk.

De Vlaamse overheid wil de verkoop van elektrische wagens graag zien stijgen. Zo hopen ze dichter in de buurt van de klimaatdoelen te komen. Om mensen aan te moedigen een elektrische wagen te kopen, organiseerde de Vlaamse overheid een groepsaankoop. Wie daaraan deelneemt, zal voor een goedkopere prijs een elektrische wagen kunnen aanschaffen.

Bedrijfswagens

Ook bedrijven staan voor de uitdaging om het woon-werkverkeer ‘groener’ te maken. De bedrijfswagen krijgt immers steeds meer kritiek. Een bedrijfswagen is een auto die een werknemer krijgt van de werkgever. Vaak wordt ook alle brandstof vergoed.

Het aantal bedrijfswagens blijft jaar na jaar stijgen. In 2018 werd er opnieuw een record verbroken: er werden 293 844 nieuwe bedrijfswagens ingeschreven.

Maatregelen waarbij werknemers een loonsverhoging kunnen krijgen in plaats van een bedrijfswagen of waarbij alternatieve vervoersmiddelen zoals een elektrische fiets of abonnementen op het openbaar vervoer worden aangeboden, lijken weinig invloed te hebben.

Voor bedrijven is het vaak voordeliger om een deel van het loon van hun werknemers aan te bieden in de vorm van een wagen. Ze moeten daarop dan minder belastingen betalen.

Aan die voordelen willen politici voorlopig niet zoveel veranderen. Wel groeit het idee om de voordelen enkel nog aan te bieden bij wagens die een lage uitstoot hebben (zoals bv. elektrische wagens).

Foto: FEBIAC vzw