shutterstock_1049243030De Belgische regering kiest voor een minimumleeftijd van 13 jaar voor sociale mediagebruikers. Het is nog niet duidelijk hoe ze die maatregel effectief zal uitvoeren.

De Belgische regering heeft beslist dat jongeren minstens 13 jaar oud moeten zijn om een profiel aan te maken op sociale media. Van Europa moet elke lidstaat de minimumleeftijd vastleggen tussen de 13 en 16 jaar. Waar de grens juist getrokken wordt, mogen landen zelf beslissen.

‘Het nieuwe normaal’

Met een keuze voor de leeftijd van 13 jaar gaat België dus voor de jongst mogelijke leeftijd. Dat was een voorstel van staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD). De regering volgde hem in dat voorstel, na overleg met de jeugdraden en de kinderrechtencommissaris. ‘Digitaal is het nieuwe normaal. Ik pleit in de eerste plaats voor 13 jaar omdat dat het beste aansluit bij de realiteit. We zien op dit moment dat veel jongeren liegen over hun leeftijd om toch toegang te krijgen tot sociale media,’ zei De Backer.

‘Realistisch’

Cijfers van Child Focus ondersteunen die uitspraak. 83 procent van de 13- en 14-jarigen maakt regelmatig gebruik van sociale media. Wel vindt De Backer dat jongeren moeten leren over online privacy. Daarvoor werkt hij aan een lessenpakket.

Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen vindt de keuze realistisch: ‘Het Apenstaartenonderzoek leert ons dat 38 procent van de 9- tot 12-jarigen een Facebookaccount heeft en dat 20 procent op Instagram zit. Je kunt hen echt niet opleggen om te wachten tot ze 16 zijn, dat is totaal onrealistisch,’ zei hij aan VRT NWS. Uit datzelfde onderzoek blijkt wel dat heel veel jongeren zich niet bewust zijn van de mogelijke gevaren die dat sociale mediagebruik inhouden.

Controle

Dat de minimumleeftijd voor sociale media nu wettelijk wordt vastgelegd, doet vragen rijzen over de manier waarop de regering die leeftijdsgrens zal controleren. Ook nu al vraagt bijvoorbeeld Facebook naar de leeftijd van zijn gebruikers, maar het is heel eenvoudig om daarover te liegen.

Gevaar

Jonge gebruikers op sociale media zijn al langer een onderwerp van discussie. In februari begonnen bijvoorbeeld ex-medewerkers van Facebook en Google een actiegroep om scholen bewust te maken van de negatieve gevolgen van sociale media. Ze vinden dat sociale media valse beelden van perfectie promoten en jongeren op een andere manier naar vriendschap doen kijken. Ook vinden ze het gevaarlijk dat de sites en apps kinderen op grote schaal verslaafd maken.

Foto: Shutterstock