shutterstock_1139635985In China mogen minderjarigen maximaal drie uur per week online gamen. De overheid wil op die manier gameverslavingen bij jongeren aanpakken.

De Chinese overheid legt strenge maatregelen op aan kinderen en jongeren. Die mogen vanaf nu enkel gamen op vrijdag, zaterdag en zondag tussen 20 u. en 21 u. Dat komt dus neer op een maximum van drie uur per week. Tijdens vakanties zijn de regels iets soepeler. Dan mag er ook op andere dagen een uur gespeeld worden. De regels gelden zowel voor computers als voor mobiele toestellen.

Gameverslaving

Met die maatregelen wil China de gameverslaving bij jonge inwoners aanpakken. De Chinese regering maakt zich daarover al langer zorgen. In 2019 werd online gamen er tussen 22 u. en 8 u. verboden voor jongeren. Er geldt sinds dan ook een maximumtijd van anderhalf uur per dag. Voor veel jongeren was het echter niet moeilijk om die regels te omzeilen, door bijvoorbeeld valse profielen te gebruiken.

Identiteitsbewijs

De regering hoopt dat moeilijker te maken door de verantwoordelijkheid bij de technologiebedrijven zelf te leggen. Bedrijven die online games aanbieden, mogen hun diensten enkel op de vastgelegde momenten voor jonge spelers toegankelijk maken. Ze zijn daarom ook verplicht om de leeftijd van hun gebruikers na te gaan. Gebruikers zullen moeten inloggen met een identiteitsbewijs.

Problematisch gamen

Dat er bij Chinese jongeren wel degelijk een probleem is op het vlak van overmatig gamen, bevestigt China-kenner en technologie-expert Pascal Coppens aan VRT NWS: ‘Een kwart van de minderjarigen in China zou verslaafd zijn en de helft heeft oogproblemen.’

In België spreken we van problematisch gamegedrag als de jongere er negatieve gevolgen van ondervindt in andere aspecten van het leven, zoals een gebrek aan sociale contacten, een slechtere gezondheid of dalende schoolresultaten.

Gezichtsherkenning

Het Chinese technologiebedrijf Tencent kondigde aan om voor enkele games te werken met gezichtsherkenning, om zo identiteitsbedrog te voorkomen. De verregaande identiteitscontrole doet alarmbellen afgaan bij privacy-experts. Daar maken de bedrijven zich echter niet al te druk om. De gevolgen voor de bedrijven zelf zouden meevallen: gamende minderjarigen zijn ongeveer drie procent van de gebruikers.

Foto: xujun / Shutterstock