2018-09-17 - Rode Neuzen Dag - Kick-off event - 051_0Vlaanderen zamelde een recordbedrag in voor Rode Neuzen Dag. Die actie wil mentale gezondheidsproblemen bij jongeren aanpakken.

De Rode Neuzen Dag leverde dit jaar 4 269 073 euro op. Dat mochten presentatoren Niels Destadsbader en An Lemmens bekendmaken tijdens de slotshow afgelopen vrijdagavond. Er werden meer dan 2600 acties georganiseerd en meer dan 300 000 Rode Neuzen (het gadget van de actie) verkocht.

Rode Neuzen Dag is een actie van VTM, waarbij geld wordt ingezameld voor jongeren met psychische problemen. Het is dit jaar de derde keer dat de actie in Vlaanderen plaatsvindt. De eerste editie in 2015 bracht 3 858 814 euro op. In 2016 werd er 4 103 677 euro verzameld.

Psychische problemen

Rode Neuzen Dag focuste zich dit jaar op scholen. Een op de twee leerkrachten heeft minstens wekelijks te maken met een leerling die het psychisch moeilijk heeft. Het kan dan gaan om verschillende zaken: angst, stress, (cyber)pesten, eetstoornissen, zelfverwonding … Het zijn problemen die op elke school weleens voorkomen. Iets meer dan de helft van de leerlingen zou trouwens liever op school met een vertrouwenspersoon spreken dan met een psycholoog.

Rode Neuzen School

Scholen konden zich de voorbije maanden opgeven als Rode Neuzen School. Dat wil zeggen dat ze verklaarden zich in te willen zetten voor jongeren met mentale gezondheidsproblemen. Ze konden een plan voorstellen waarin ze uiteenzetten hoe ze dat wilden doen en acties organiseren om geld in te zamelen. De opbrengst van de Rode Neuzen Dag wordt onder de deelnemende scholen verdeeld. Met dat geld kunnen de scholen hun plannen verwezenlijken. 470 scholen registreerden zich als Rode Neuzen School.

Ambassadeurs

Verschillende bekende Vlamingen schaarden zich als ambassadeur achter de actie, onder wie Sam De Bruyn, Jonas Van Geel, Koen Wauters en Evi Hanssen.
Volgend jaar zal VTM opnieuw een editie van Rode Neuzen Dag organiseren.

Andere campagnes

Ook de organisatie Te Gek!? zet zich in om mentale gezondheidsproblemen bij jongeren en volwassenen beter bespreekbaar te maken. In de campagne ‘4 voor 12’ wil de organisatie ook in scholen mensen bewust maken van de signalen die erop kunnen wijzen dat het met iemand psychisch niet goed gaat.

De week voor Kerstmis organiseert Studio Brussel traditioneel ook ‘De warmste week’. Dan worden er in heel Vlaanderen acties georganiseerd voor diverse goede doelen. Vorig jaar werd er zo meer dan 10 000 000 euro ingezameld.

Foto: Rode Neuzen Dag