autoDe vierde editie van de Rode Neuzen Dag leverde een recordbedrag van meer dan vier miljoen euro op. Dat geld wordt gebruikt om de mentale, fysieke en sociale weerstand van jongeren te verbeteren.

VTM, QMusic, Het Laatste Nieuws en Belfius organiseerden al voor de vierde keer de Rode Neuzen Dag. Het doel van die actie was dit jaar om jongeren te helpen om mentaal, fysiek en sociaal weerbaarder te worden. Er werd een bedrag van maar liefst 4 315 197 euro ingezameld. Daarmee zouden meer dan 400 000 jongeren geholpen kunnen worden.

Scholen

Scholen konden zich in het kader van de campagne aanmelden als Rode Neuzen School. In dat geval stelden ze zelf een project voor om de weerbaarheid van hun leerlingen te vergroten. Ze organiseerden ook acties om geld in te zamelen. Een op de vier Vlaamse scholen (ongeveer 900 scholen) deed mee.

Om alle projecten uit te kunnen voeren, was ongeveer 2 miljoen euro nodig. Die doelstelling werd dus ruimschoots behaald. Naast de projecten van de scholen zal het geld ook naar andere organisaties gaan die de weerbaarheid van jongeren willen versterken, zoals de Overkop-huizen voor jongeren met psychische problemen, en naar wetenschappelijk onderzoek.

Slotshow

Hoeveel geld er ingezameld was, werd bekendgemaakt in een grote slotshow op VTM. Die werd gepresenteerd door An Lemmens en Niels Destadbader. Daarnaast was er ook een muzikaal slotfeest in het Antwerpse Sportpaleis, met optredens van onder meer Laura Tesoro, Gers Pardoel en Ibe.

Warmste week

De week voor Kerst organiseert Studio Brussel traditiegetrouw ook de Warmste Week. Tijdens die marathonuitzending wordt er geld ingezameld voor verschillende goede doelen. Presentatoren van dienst zijn dit jaar Eva De Roo, Joris Brys en Fien Germijns. Voor die twee laatste is het de eerste keer dat ze de presentatie van de Warmste Week op zich nemen. Ze zenden dit jaar uit vanop het Nelson Mandelaplein in Kortrijk.

Foto: VTM