BELGAIMAGE-131464200De reacties die volgden na de verkiezing van de nieuwe Miss België tonen aan dat de strijd tegen racisme nog niet gewonnen is. Gelukkig volgden er ook veel tegenreacties.

Angeline Flor Pua is sinds zaterdagavond de nieuwe Miss België. Na haar overwinning kreeg ze echter niet enkel felicitaties, maar volgden er ook een hoop racistische reacties op sociale media. De kersverse miss heeft ouders van Filipijnse afkomst.

Racisme springlevend

‘Miss België, daar moet je geen Belgische voor zijn’, ‘Miss België van de frietchinees’, ‘Wat is daar nu nog Belgisch aan?’ De reacties wekten de indruk dat racisme in België nog springlevend is. Nochtans is Angeline Flor Pua in België geboren en woont ze al haar hele leven in Borgerhout.

‘Dieptepunt’

Bram Sebrechts, van het gelijkekansencentrum Unia, noemt de reacties een triestig dieptepunt en is blij dat veel mensen zich tegen de racistische opmerkingen uitspreken. ‘We doen er goed aan om allemaal te reageren en die mensen duidelijk te maken dat hun reacties ongepast zijn.’ Toch wijst de verkiezing van een miss met Filipijnse roots ook op meer tolerantie. ‘De verkiezing van deze Miss België is het bewijs dat diversiteit wel omarmd wordt in ons land.’

Ook staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) is blij met de verontwaardiging die de racistische opmerkingen uitlokte. ‘Op één racistische tweet kwamen er telkens tien tegenreacties. Dat stemt me hoopvol,’ zei ze in het programma De Ochtend op Radio 1.

‘Kwetsend’

Angeline Flor Pua liet in een reactie weten dat ze tijdens haar jeugd nooit met racisme te maken kreeg, en dat ze de reacties dus niet had zien aankomen. ‘Het doet enorm veel pijn zulke reacties te lezen. Ik denk dat het ook niet alleen voor mij kwetsend is.’

H&M

Ook kledingketen H&M was afgelopen week het onderwerp van een racismedebat. In haar reclamecampagne voor kinderkleding droeg een zwarte jongen een trui met het opschrift ‘coolest monkey in the jungle’, ofwel ‘coolste aap in de jungle’.

Veel mensen reageerden verontwaardigd op de campagne. Zo plaatste voetballer Romelu Lukaku een foto op zijn Instagrampagina waarin het opschrift van de trui vervangen was door de boodschap ‘black is beautiful’. De Canadese zanger The Weeknd zette zijn samenwerking met de winkelketen stop.

Als reactie op de kritiek verwijderde H&M de advertentie en zette ze ook de verkoop van de trui in kwestie stop. ‘H&M is er sterk van overtuigd dat racisme en vooroordelen, of ze nu zo bedoeld zijn of niet, onaanvaardbaar zijn,’ luidde het.

Toch ging de storm daarna niet meteen liggen. In Zuid-Afrika werden enkele H&M-winkels gesloten nadat vandalen er tijdens protesten de winkels gedeeltelijk vernield hadden.