shutterstock_1193843938De app TikTok verovert de smartphones van jongeren. Maar media-experts waarschuwen voor pestgedrag.

TikTok is razend populair. Met meer dan 500 miljoen actieve gebruikers in 150 landen is de app op drie jaar tijd uitgegroeid tot een fenomeen. Via de app kunnen gebruikers korte filmpjes uploaden en bekijken. Vaak zijn dat dansjes of grappige filmpjes. Vooral bij jongeren is de app populair.

Pestgedrag

Maar steeds vaker wordt ook gewezen op de mogelijke gevaren van TikTok. Zo is (cyber)pesten er een groeiend probleem. Dat pestgedrag gebeurt niet zozeer in de filmpjes zelf. Vooral de commentaren die gebruikers als reactie op de filmpjes kunnen posten, bevatten pestboodschappen. Soms zijn er ook problemen met pesters die profielen hacken of valse accounts aanmaken. Omdat ouders en scholen niet aanwezig zijn op de app, blijft dat pestgedrag vaak onzichtbaar voor volwassenen.

En er is nog een tweede probleem. Omdat TikTok zowel populair is bij lagereschoolkinderen als bij studenten, komen jonge kinderen ook in aanraking met inhoud die misschien niet is afgestemd op hun leeftijd.

Andere apps

Online pesten of cyberpesten bestaat natuurlijk al veel langer dan TikTok. Toch maakt de eindeloze stroom filmpjes het fenomeen uniek op de app. Het zorgt ervoor dat jongeren niet te lang kunnen wegblijven. Anders riskeren ze bepaalde trends te missen. Dat maakt het moeilijker om zichzelf af te schermen voor online pestgedrag.

De organisatie Mediawijs raadt ouders aan om – zeker bij jonge kinderen – het profiel niet openbaar te maken, zodat kinderen in een veilige omgeving kunnen experimenteren met sociale media.

Troeven

Toch moeten die waarschuwingen niet overdreven worden, volgens Tom De Leyn. Hij doet aan de UGent onderzoek naar TikTok. Volgens hem wordt er op TikTok niet meer gepest dan op andere sociale media of op de speelplaats, zegt hij aan VRT NWS.

Ook Elke Boudry van Mediawijs vestigt in De Standaard de aandacht op de positieve kanten van de app: ‘Creëren staat centraal bij TikTok. Dat is voor ons een grote troef. Het draait ook veel meer rond participatie dan bijvoorbeeld op Facebook.’

Foto: Shutterstock