belgaimage-157953743-full_postDe combinatie van een lockdown en de eindejaarsdrukte zorgt voor problemen bij Bpost. Het Belgische postbedrijf kondigde daarom aan niet alle pakjes thuis te bezorgen. Op vraag van minister Petra De Sutter kwam het op die beslissing terug.

Op 29 oktober moesten de meeste winkels omwille van de coronacrisis tijdelijk de deuren sluiten. Voor veel aankopen zijn klanten sinds dan aangewezen op online winkelen. In de aanloop naar cadeaufeesten als Sinterklaas of Kerstmis neemt die online verkoop zulke proporties aan, dat Bpost niet meer kon volgen met de pakjesverwerking.

Afhaalpunt

Om de drukte de baas te blijven, liet het postbedrijf weten dat sommige klanten hun pakje niet aan huis geleverd zouden krijgen, maar moesten afhalen in een afhaalpunt. Het zou om maximaal 5 procent van de pakjes gaan.

Ook in de eerste lockdown in maart en april kreunde Bpost al onder de drukte van het toegenomen pakjesverkeer. Om die situatie te vermijden, had het bedrijf 2000 extra tijdelijke werkkrachten ingezet. Maar die voorbereiding bleek dus niet te volstaan.

Handelaars

Handelaars die hun pakketjes via Bpost laten leveren, reageerden boos. Zeker nadat het bedrijf ook aankondigde dat ze in de drukke eindejaarsperiode 1 euro extra per pakje zouden moeten betalen. Die toeslag geldt enkel voor zakelijke partners.

Dominique Michel, topman van handelsfederatie Comeos, vond de beslissing van Bpost niet door de beugel kunnen: ‘E-commerce is voor veel van onze handelaars nog de enige wijze om een deel van hun omzet te kunnen realiseren. Als dat wegvalt, kunnen we evengoed de boeken sluiten.’

Minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) vroeg Bpost de beslissing over de levering van pakjes te herzien. Maar ze toonde ook begrip voor de uitzonderlijke omstandigheden waarin de postmedewerkers moeten werken: ‘Normaal gezien leveren ze 270 000 pakjes, nu zitten ze al bijna aan 600 000 pakjes. Ze hebben al 2000 mensen extra aangeworven. Mensen van Bpost werken zich krom om dit gebolwerkt te krijgen.’

Bpost nam na de reactie van de minister extra maatregelen. Het bedrijf garandeert nu de thuisbezorging van alle pakjes. In uitzonderlijke gevallen kan de bezorgtijd wel oplopen tot vijf dagen. Wie zijn pakje sneller wil ontvangen, kan ervoor kiezen het op te pikken bij een afhaalpunt.

Black Friday

Op 27 november kan de koopjesdag Black Friday nog voor extra drukte zorgen. Op die dag geven winkels vaak grote kortingen. Black Friday valt in de Verenigde Staten traditioneel na de feestdag Thanksgiving, omdat de meeste Amerikanen dan een vrij weekend hebben. De afgelopen jaren waaide het fenomeen over naar Europa.

De regering speelde met het idee om Black Friday dit jaar uit te stellen naar een latere datum, een beslissing die bijvoorbeeld ook in Frankijk genomen werd. Zo wilde ze zorgen voor eerlijke concurrentie tussen grote online bedrijven en kleinere winkels die de deuren dicht moeten houden. Maar omdat Comeos geen vragende partij is voor uitstel, gaan de koopjes toch gewoon door als gepland.

Foto: Belga