shutterstock_747091585De maximumsnelheid zal op de Nederlandse snelwegen verlaagd worden van 130 naar 100 km/uur. Die beslissing kadert in het klimaatbeleid van de regering.

Nederland gaat de maximumsnelheid op alle autosnelwegen overdag verlagen naar 100 km/u. Vandaag mag je er nog 130 km/u rijden. Die maximumsnelheid zal ’s nachts, tussen 19 u. en 6 u., wel behouden blijven. Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe maatregel van start zal gaan.

Stikstof

Met de snelheidsbeperking wil de Nederlandse regering de uitstoot van stikstof verlagen. De Raad van State had immers geoordeeld dat het land te weinig doet om die uitstoot binnen de perken te houden. Daarom had hij bv. ook alle procedures over nieuwe bouwprojecten stopgezet, tot er nieuwe maatregelen genomen werden. Het verlagen van de maximumsnelheid is een van die maatregelen. Tragere auto’s zorgen immers voor minder uitstoot.

Andere voordelen

Het belangrijkste doel van de maatregel is om de uitstoot van het wegverkeer te verminderen, maar er zijn ook andere voordelen. Zo zou een lagere snelheid de veiligheid op de weg vergroten. Bovendien verbruiken auto’s op die manier minder brandstof, waardoor autorijden goedkoper wordt. Het zou ook de geluidsoverlast verminderen.

Nadelen

Ondanks die voordelen stoot de nieuwe maximumsnelheid op veel protest. Veel bestuurders vinden het namelijk leuker om sneller te rijden. Een beperking op die snelheid wordt gezien als een inbreuk op de eigen ‘rijstijl’. En wie trager rijdt, is natuurlijk ook iets langer onderweg.

Zelfs de Nederlandse premier Mark Rutte kan zich vinden in het standpunt van de critici. Hij noemde de nieuwe regel ‘een rotmaatregel’. Zijn eigen partij (VVD) was in 2012 een van de partijen die ervoor zorgden dat de maximumsnelheid van 120 naar 130 km/u ging. Toch verklaarde hij dat de regel noodzakelijk was voor het behoud van jobs en de uitvoering van nieuwe bouwprojecten.

Gedragsdeskundigen vermoeden dat iedereen na verloop van tijd wel vrede zal nemen met de nieuwe snelheidsbeperking. Zo was er in het verleden ook veel protest tegen de verplichting van de autogordel, terwijl er vandaag geen probleem meer van wordt gemaakt.

Onpopulaire beslissingen

Ondanks het wereldwijde klimaatprotest vallen drastische maatregelen om het klimaat te verbeteren vaak in slechte aarde bij het grote publiek. Zulke maatregelen vragen immers vaak om meer inspanningen (bv. zelf een plastic zak mee naar de winkel nemen) of meer geld (bv. een verhoging van de brandstofkosten). Veel politici zijn daarom op hun hoede om zich te openlijk achter dat soort initiatieven te scharen. Ze vrezen dat het hun stemmen zou kosten.

Foto: Shutterstock