shutterstock_621832946De vijf ecoducten in Vlaanderen worden druk gebruikt. Daarom pleit Natuurpunt voor de aanleg van meer veilige oversteekplaatsen voor dieren.

Een ecoduct of ‘natuurbrug’ is een doorgang waarlangs dieren zich naar een ander gebied kunnen verplaatsen zonder een drukke weg te moeten oversteken. De bedoeling is dat dieren zo op een veiligere manier hun leefgebied kunnen uitbreiden en gemakkelijker een partner kunnen vinden. Omdat drukke snelwegen natuurgebieden doorsnijden, worden die immers verdeeld in ‘eilandjes’, wat het moeilijker maakt voor soorten om zich voort te planten.

Vlaanderen

In Vlaanderen zijn er op dit moment vijf ecoducten: Kikbeek in Maasmechelen, de Warande in het Meerdaalwoud bij Leuven, de Kempengrens in Mol-Postel, De Munt in Wuustwezel en Groenendaal in het Zoniënwoud (in Hoeilaart). Uit camerabeelden blijkt dat die ‘bruggen’ druk gebruikt worden, niet enkel door grotere dieren als herten en everzwijnen, maar ook door zeldzame insecten en reptielen. En ook het feit dat er zich op dit moment twee wolven in ons land bevinden, Naya en August, hebben we vermoedelijk aan de natuurbruggen te danken.

Toch worden er elke dag nog ongeveer 27 000 dieren aangereden in ons land. Dat is ongeveer één dier om de drie seconden.

Nederland

In Nederland werden al 66 ecoducten gebouwd. Dat bleef niet zonder effect. Zo kon de das er geschrapt worden van de lijst van bedreigde diersoorten. Daarom pleit de organisatie Natuurpunt ook in ons land voor een uitbreiding van het aantal ecoducten. ‘Ecoducten werken. Zeker in verstedelijkte landen met een dicht wegennet, zoals Nederland en België, hebben ze hun nut. Ze kunnen de versnipperde natuur weer ontsnipperen’, zegt Diemer Vercayie van Natuurpunt in De Standaard.

Nieuwe ecoducten

Er zijn wel enkele nieuwe ecoducten op komst. Het Agentschap Natuur en Bos (ANB) plant de aanleg van een houten brug in het Meerdaalwoud. En in Dilsem-Stokkem zal een ‘ecovallei’ aangelegd worden. Daarbij lopen de dieren onder de weg door, in plaats van eroverheen. Bovendien zou er in het voorjaar van 2019 op de weg tussen Leopoldsburg en Hechtel een systeem in werking treden waarbij een lichtsignaal auto’s zal waarschuwen wanneer dieren de weg oversteken.

Toch vindt Natuurpunt het jammer dat er geen overzichtelijk plan is, waarbij gevaarlijke oversteekplaatsen sytematisch aangepakt worden. ‘Vlaanderen is er al even lang mee bezig als de Nederlanders, maar we staan nog lang zo ver niet’, klinkt het.

Foto: Shutterstock