©Shutterstock

©Shutterstock

De Hoge Gezondheidsraad geeft de overheid de raad om iets te doen aan het probleem van overgewicht bij minderjarigen. De reclamepraktijken van de voedingsindustrie moeten volgens de adviesorganisatie dringend strenger aangepakt worden.

Volgens cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) sukkelt één op de vier kleuters, één op de zes kinderen en één op de negen pubers in België met overgewicht.

Het Belgische statistiekbureau Statbel berekende dan weer dat de Belgische gezinnen in 2020 het meeste geld uitgaven aan voeding. Het gemiddelde gezin besteedde er 5600 euro aan. De voedingsindustrie weet dan ook heel goed dat haar reclame opbrengt. Om die reden bestookt ze ook jongeren voortdurend met reclameboodschappen.

Kidfluencers

Die reclame beperkt zich al lang niet meer tot radio en tv, zoals vroeger. De marketingtechnieken die voedingsbedrijven online inzetten, zijn vaak ook subtieler en sluwer. Zo bestaan er bijvoorbeeld games waarmee je chocoladewafels kunt vangen. Daarbovenop komen de zogenaamde kidfluencers, die op TikTok en andere sociale media snacks en drankjes aan jongeren aanprijzen.

Minderjarigen beschermen

De WHO roept al meer dan twaalf jaar overheden op om de marketing beter te reglementeren. België heeft daar voorlopig geen gevolg aan gegeven. ‘De blootstelling aan reclame voor ongezonde voeding is niet gedaald’, stelt de Hoge Gezondheidsraad vast.

De adviesorganisatie voelde zich dan ook verplicht om enkele aanbevelingen te doen aan de Belgische overheid. Ze suggereert een uitzendverbod op reclame voor snoep en andere ongezonde voedingsproducten tussen zes uur ’s morgens en elf uur ’s avonds. Ook pleit ze voor een strengere controle van de digitale marketingpraktijken.

Die ingrepen zijn volgens de Hoge Gezondheidsraad nodig om de minderjarigen te beschermen. Zij zien niet altijd het verschil tussen informatie en marketing.

Geen reclame op de bus

België kan iets leren van maatregelen die in Spanje, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk genomen zijn. ‘In Londen werd alle marketing voor ongezonde voeding op het openbaar vervoer verboden. Dat deed de verkoop met 20 procent dalen’, vertelde experte Stefanie Vandevijvere van gezondheidsinstituut Sciensano aan De Standaard.

Kiezen voor dialoog

Gevraagd naar een reactie, geeft staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleecker (Open VLD) aan niet meteen nieuwe richtlijnen te zullen invoeren. Wel belooft ze in gesprek te zullen gaan met de voedingssector. Samen zullen ze bespreken welke aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad omgezet kunnen worden in ‘bijkomende engagementen’.