20140426 - GENT, BELGIUM: Sean Dhondt and Eline De Munck pictured during the Jimmies 2014, Jim Awards ceremony of JIM Flemish television channel, Saturday 26 April 2014, in Gent. BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK

 

Medialaan, het bedrijf achter tv-zenders zoals VTM en 2BE, trekt deze winter de stekker uit het jongerenkanaal JIM. Er komt een nieuwe zender, bedoeld voor jongens van acht tot twaalf jaar.

JIM, toen nog JIMtv, kwam voor het eerst op de buis in 2001. De zender richtte zich vanaf het begin op jongeren en gaf veel aandacht aan hippe muziek. Een van de bekendere programma’s was Band Maniacs. Jonge muziekgroepjes konden er zich voorstellen aan het tv-publiek.

Jimmies

De zender reikte ook elk jaar zijn eigen awards uit. Zo kreeg Gers Pardoel in 2013 de Jimmie voor ‘leukste noorderbuur’. In datzelfde jaar werd Eline De Munck (op de foto samen met toenmalig JIM-presentator Sean Dhondt) uitgeroepen tot ‘hottie van het jaar’.

Kijkgedrag

Nu maakt Medialaan bekend dat het geen toekomst meer ziet voor JIM. ‘Het tijdperk van de klassieke tv-zenders voor jongeren is voorbij’, klinkt het. ‘Jongeren hebben nu eenmaal een ander kijkgedrag. Ze zappen online van het ene naar het andere, op het moment dat zij zelf uitkiezen.’

Jongens

Op 18 december is het uit met JIM. De dag erna gaat op hetzelfde kanaal een nieuwe zender van start. Die is bedoeld voor acht- tot twaalfjarige jongens. Op het programma staan vooral buitenlandse animatiereeksen, zoals Transformers en Power Rangers. Er is ook plaats voor nieuwe uitzendingen over games, auto’s en sport.

Verschillen

Er is nu al kritiek op de nieuwe jongenszender. Sommigen vinden dat zo’n televisiekanaal met ‘stoere’ programma’s te veel nadruk legt op de verschillen tussen jongens en meisjes.

Als meisjes bijvoorbeeld vaak te horen krijgen dat voetballen ‘zo typisch jongens’ is, zullen ze minder geneigd zijn om lid te worden van een voetbalclub. Kinderen worden zo in een bepaalde richting geduwd.

Bron foto: BelgaImage