shutterstock_439280443Jongeren zijn verslingerd aan hun smartphone. Dat blijkt uit een onderzoek naar mediagebruik bij jongeren. Ouders maken zich (soms te veel) zorgen.

Iedere twee jaar onderzoekt de organisatie Mediaraven het mediagebruik van jongeren in Vlaanderen. Het apestaartjarenonderzoekvond dit jaar voor de zevende keer plaats, maar het is de eerste keer dat ook kinderen van 6 tot 12 jaar bevraagd werden. De universiteit van Gent en Mediawijs werkten mee aan het onderzoek.

Koning smartphone

Dat de smartphone deel uitmaakt van de dagelijkse leefwereld van jongeren is geen grote verrassing. 95 % van de ondervraagde kinderen en jongeren heeft er eentje. Gemiddeld krijgen ze op hun 12e hun eerste exemplaar cadeau. Kinderen tot 12 jaar gebruiken de smartphone en tablet vooral om spelletjes te spelen of YouTube-filmpjes te kijken. Adolescenten blijven via hun toestel verbonden met hun vrienden en de actualiteit.

Zorgwekkend is dat een op de vijf jongeren zegt onrustig te worden als hij of zij niet op elk moment zijn online profielen kan checken. Dat heeft te maken met FOMO, Fear Of Missing Out, zegt Bart Vanhaelewyn aan VRT NWS. Hij is specialist mediaconsumptie aan de UGent.‘Bij sommige jongeren is er de vrees dat ze niet meer helemaal mee zullen zijn als ze hun sociale media niet goed in de gaten blijven houden.’

Ongeruste ouders

Het massaal gebruik van technologie maakt ouders ongerust, blijkt uit de studie. Soms ook té, vindt Mediawijs. Ouders spreken immers al snel van een verslaving, maar dat is nog iets anders dan veel voor het scherm zitten. Om over een verslaving te kunnen spreken, moet er een duidelijk negatief effect zijn op studieresultaten, hobby’s en sociaal contact.

Ouders zijn trouwens ook zelf te vinden op sociale media. 77 % van de ouders heeft een profiel op een sociaal netwerk. En meer dan de helft (56 %) deelt daarop foto’s van zijn kinderen zonder daar eerst toestemming voor te vragen. De meeste jongeren vinden dat oké, maar 20 % ervaart het als een probleem.

Privacy

De helft van de jongeren is bewust bezig met zijn online privacy: ze delen hun foto’s enkel met mensen die ze kennen, zorgen dat hun profiel niet zichtbaar is voor vreemden en sturen gevoelige info enkel in privéberichten. Meer dan de helft van de jongeren was al eens slachtoffer of getuige van een privacy-inbreuk op sociale media.

Sexting

Het belang van kennis over die privacy-maatregelen is belangrijk, want meer dan een derde (36 %) van de ondervraagden verstuurde al eens een naaktfoto. ‘Dat hoeft niet per se problematisch te zijn, op voorwaarde dat er vooraf zéker goede afspraken worden gemaakt met de ontvanger van die beelden’, zegt Ralf De Wolf van de vakgroep communicatie van de UGent aan VRT NWS. Meisjes gaan bewuster en voorzichtiger om met sociale media. Dat komt volgens de onderzoekers omdat zij online al veel sneller in contact komen met ongewenst gedrag.