94925550_10159588780423056_568027249010278400_oAlle optredens en festivals die de komende weken of maanden in ons land op de planning stonden, zijn geannuleerd. Maar artiesten vinden nieuwe manieren om op te treden voor publiek.

Muziekliefhebbers kregen door de coronacrisis wel wat teleurstellingen te verwerken. In veel landen werden alle optredens geannuleerd en ook de festivalzomer valt in het water. Toch vinden artiesten nieuwe manieren om live muziek voor een publiek te brengen.

Meer dan 12 miljoen mensen waren vorige week aanwezig op een concert van de Amerikaanse rapper Travis Scott. Daarvoor moesten ze geen coronamaatregelen overtreden, want ze deden dat gewoon vanuit hun eigen huis. Het concert vond plaats in de online game Fortnite. Spelers zagen een avatar van de rapper bezig op een virtueel podium.

Benefiet

Zangeres Lady Gaga pakte het anders aan. Zij nam het initiatief voor het concert ‘One World Together at Home’. Daarmee werd geld ingezameld voor organisaties die ondersteuning bieden in de coronacrisis. Meer dan 270 miljoen kijkers volgden de benefietshow via digitale platformen. Ongeveer 70 artiesten, onder wie ook de Belgische Angèle, brachten vanuit de eigen huiskamer een live versie van enkele hits. Het bracht 118 miljoen euro op.

Ik luister Belgisch

Ook in eigen land wordt er geëxperimenteerd met live muziek. Radiozender Studio Brussel zet artiesten van eigen bodem in de kijker met de actie #ikluisterbelgisch. Onder die noemer organiseerde de zender ook een concertavond via Facebook. 15 Belgische artiesten, onder wie Selah Sue en rapper Brihang, deden mee vanuit hun eigen ‘kot’.

Livestreamfestival

Al die initiatieven waren gratis te bekijken. Maar de Belgische muzieksector ziet haar inkomsten door de afgelaste optredens deze zomer serieus slinken. Artists Unlimited, een samenwerking tussen enkele Belgische artiesten en muziekfans, doet daarom een gooi naar de organisatie van online concerten. Die zijn niet gratis, maar de organisatie belooft in ruil wel een betere geluids- en beeldkwaliteit dan de meeste livestreamconcerten.

Voor het eerste livestreamfestival ‘The show must go online’ betaalden meer dan 2000 kijkers 10 euro voor een ticket. Ze kregen een optreden te zien van 15 artiesten, onder wie Absynthe Minded en Noëmie Wolfs. De inkomsten gaan naar de Belgische muzieksector.

Foto: Facebook, Studio Brussel