AdobeStock_291458611De Amerikaanse koopjesdag Black Friday is ook bij ons enorm populair. Maar de grote kortingen zijn niet altijd wat ze lijken.

Black Friday is een dag waarop veel winkels grote kortingen geven. Het fenomeen komt overgewaaid uit de Verenigde Staten. Daar is Black Friday de vrijdag die volgt op Thanksgiving. Op die feestdag spreken Amerikanen hun dankbaarheid uit voor de goede dingen in hun leven. Omdat de meeste Amerikanen dat weekend vrijaf hebben, hebben ze ook veel tijd om te shoppen.

De laatste jaren is Black Friday ook in ons land populair, al vieren we hier geen Thanksgiving. De naam ‘Black Friday’ verwijst naar de drukte in de winkelstraten, die dan zwart zien van het volk. De koopjes lopen meestal tot de maandag erop, Cyber Monday, genoemd naar de online koopjes die je dan kunt doen.

Valse kortingen

Black Friday is dus het ideale moment voor koopjesjagers om hun slag te slaan. Al waarschuwen organisaties als Test Aankoop voor ‘valse kortingen’. Sommige winkels maken hun producten enkele dagen voor Black Friday duurder, zodat ze daarna kunnen uitpakken met grote kortingen. Een product lijkt dan een koopje te zijn, maar is dat eigenlijk niet.

Om dat soort bedrog tegen te gaan, komen er vanaf volgend jaar strengere regels. Winkels zijn dan verplicht om de laagste prijs te vermelden van de laatste 30 dagen voor de korting.

Klimaat

Niet iedereen is even blij met de populariteit van Black Friday. Zo stellen sommigen zich vragen over de impact op het klimaat. Al die extra online aankopen moeten immers ook aan huis worden geleverd.

Bovendien verhoogt de toename in aankopen de werkdruk bij grote online webshops of leverbedrijven, die sowieso al niet bekend staan om hun goede werkomstandigheden. Vorige week werden de werkzaamheden van bezorgdiensten PostNL en DPD nog stilgelegd, nadat bij controles zwartwerk was vastgesteld.

Kleine handelaars

Ook kleine handelaars zijn kritisch voor de Amerikaanse traditie. Zij hebben vaak niet de financiële mogelijkheid om zulke grote kortingen aan te bieden en klagen over oneerlijke concurrentie.

Steeds meer handelaars vragen klanten om kritisch te zijn voor Black Friday en doen er bewust niet aan mee. Sommige kiezen ook voor een alternatief, zoals Green Friday, en geven bijvoorbeeld een percentage van hun omzet dat weekend aan een goed doel.

Foto: Adobe Stock