shutterstock_1119694730Slaapspecialisten zien steeds vaker kinderen en jongeren met slaapproblemen. Vaak zijn slechte gewoontes de oorzaak.

Steeds meer kinderen (en hun ouders) zoeken professionele hulp voor slaapproblemen. Van baby’s tot tieners, allemaal komen ze vaker over de vloer bij slaapspecialisten. Dat ligt vooral aan de grotere aandacht die er vandaag aan slaapproblemen wordt gegeven. Ouders stappen sneller naar een dokter. Een op de drie -5-jarigen heeft in- of doorslaapproblemen. Van de tieners in de lagere school heeft 15 % slaapproblemen.

Gewoontes

In slechts een minderheid van de gevallen hebben de slaapproblemen een biologische of medische oorzaak. Vaker gaat het om verkeerde gewoontes. Zo hebben ouders vaak de neiging om baby’s in de armen te laten inslapen en dan pas in hun bedje te leggen. Maar op die manier leren baby’s niet om alleen in slaap te vallen. Wanneer ze ’s nachts wakker worden, hebben ze die arm van mama of papa nodig om opnieuw in te slapen.

Schermen

Ook het gebruik van digitale media heeft een effect op de slaap. Voor het slapengaan kijken we het best niet te veel op een scherm. Het zorgt ervoor dat we minder goed inslapen. Voor wie met de smartphone op de kamer slaapt, is het bovendien verleidelijk om ook na bedtijd nog even de sociale media of YouTube te checken.

Slaaphygiëne

Zorgen voor goede omstandigheden om in te slapen, noemen we ‘slaaphygiëne’. Zo houd je je slaapkamer best donker en rustig ’s nachts. In het beste geval dient de slaapkamer enkel om te slapen. Op die manier link je die kamer in je hersenen niet met dingen die je actief maken.

Bij jongere kinderen is een vast slaapritueel belangrijk. Dat duurt het best niet langer dan een halfuur en gebeurt elke dag op hetzelfde tijdstip.

Ongezond

Te weinig slapen, kan erg ongezond zijn. Wie moe is, beweegt minder en eet meer. Het verhoogt dus de kans op obesitas, suikerziekte en hartproblemen. En ook voor je geestelijke gezondheid is te weinig slaap schadelijk. Slaaptekort kan leiden tot concentratieproblemen, slechtere schoolprestaties en wordt vaak in verband gebracht met depressie. Je pakt slaapproblemen dus het best zo snel mogelijk aan.