Move tegen pestenTijdens de Vlaamse Week tegen pesten worden kinderen en jongeren via verschillende kanalen bewust gemaakt van de gevolgen van pestgedrag.

Van 22 februari tot 1 maart loopt de Vlaamse Week Tegen Pesten. Het is een initiatief van jongerenplatform WAT WAT in samenwerking met het Vlaams netwerk Kies kleur tegen pesten. Het is niet alleen de bedoeling om jongeren bewust te maken van de gevaren van pesten. Er worden ook tips gegeven over hoe je met pesten kunt omgaan.

Via sociale media worden bovendien verschillende getuigenissen gedeeld van jongeren die ooit gepest werden. Zo kunnen jongeren zelf tips en ervaringen uitwisselen. Ook verschillende influencers, zoals Joppe De Campeneere of Elfi De Bruyn, werken mee aan de campagne.

Move tegen pesten

Met de medewerking van WAT WAT is het de eerste keer dat de campagne zich ook op jongeren richt tussen de 12 en 18 jaar. Voor jongere kinderen heeft Ketnet een jaarlijkse actie: Stip it. Wie online het ‘Manipest’ ondertekent, mag vier stippen op zijn hand zetten en toont zo dat hij of zij tegen pesten is. Onder de noemer ‘Move tegen pesten’ is er ook een campagnelied: Stip na stip.

Onderzoek

De campagnes zijn nog nodig, blijkt uit onderzoek van de UGent. De onderzoekers vonden dat 48 % van de scholieren al slachtoffer werd van pestgedrag. 18 % was ooit zelf een pester. Uit het onderzoek bleek ook dat jongeren zelf op zoek zijn naar ondersteuning en informatie. Daar wil de Week tegen pesten dus op inspelen.

Volwassenen

Ook volwassenen geraken het pestgedrag moeilijk verleerd. Enkele weken geleden kwam een groep Franse journalisten onder vuur te liggen omdat ze jarenlang verschillende vrouwelijke collega’s online hadden gepest, onder meer via valse Twitteraccounts. De groep die zichzelf #LigueduLOLnoemde, beschouwde het gedrag als een onschuldig mopje. Achttien van hen werden ontslagen of kregen een minder hoge functie.

Foto: VRT