Dd8_DcKVMAAAB4G.jpg-largeStudio 100 vindt het niet kunnen dat Greenpeace een rokende Maya de Bij gebruikt in een campagne tegen vlees. Het bedrijf eist excuses, maar daar wil Greenpeace niet van weten.

Het is een opvallende reclamespot: een rokende Maya de Bij die een pakje sigaretten aanprijst, ‘met heerlijke zachte honingsmaak’. Studio 100 kreeg op Facebook meteen enkele boze reacties. Alleen: de maker van het filmpje is niet het productiehuis achter het bekende tekenfilmfiguurtje, maar de milieuorganisatie Greenpeace.

Boterhamworst

Greenpeace vindt het niet kunnen dat Studio 100 zijn figuren gebruikt om ‘ongezonde’ producten te verkopen aan kinderen. In het bijzonder richt ze zich tegen de verkoop van boterhamworst waarop kabouter Plop of Maya de Bij staat afgebeeld. ‘Dat Studio 100 charcuterie promoot kan er bij ons niet in. Voedingsexperts bevestigen dat het niet gezond is dat soort vlees vaak te eten. Studio 100 zou gezonde voeding en vegetarische alternatieven zoals plantaardig broodbeleg moeten stimuleren’, legde Joeri Thijs van Greenpeace België uit aan De Standaard. Met een filmpje waarin Maya de Bij sigaretten verkoopt, wil de organisatie dat dan ook aankaarten.

‘Overdreven’

Maar Studio 100-topman Hans Bourlon kan niet lachen met de actie van Greenpeace. Hij eist excuses van de milieuorganisatie. Studio 100 promoot immers ook gezonde producten, zoals groenten en fruit, vindt hij. ‘We zijn op zoek naar vegetarische alternatieven, we krijgen dat wellicht eind dit jaar rond. Maar dan als uitbreiding van het assortiment. Het vlees gaat er nog niet meteen uit’, vertelt Bourlon aan De Standaard.

Op verontschuldigingen kan Studio 100 nog even blijven wachten. Op Twitter liet Greenpeace weten dat het zich excuseert bij ‘iedereen die we ongewild gekwetst hebben’. Maar ‘tegenover Studio 100 excuseren we ons zeker niet’. Greenpeace vindt dat de discussie en de aandacht voor de actie aantoont dat de campagne zijn doel bereikt heeft. Studio 100 liet het filmpje ondertussen offline halen.

Kom Op Tegen Kanker

Ook bij Kom Op Tegen Kanker wordt er niet enthousiast op de campagne gereageerd. ‘Op deze manier communiceren in een taal en in beelden die de kinderen goed kennen, is gevaarlijk’, vindt Rik Duyck, algemeen directeur van de organisatie. ‘Wat ze onthouden is dat een geliefd figuurtje rookt. En zien roken, doet roken. De duiding en de waarschuwing in de aftiteling lezen de kinderen niet.’

De actie Iedereen Tegen Kanker maakte dit weekend tijdens haar slotshow op Eénbekend dat de campagne 3 604 335 euro ophaalde. Dat is een recordopbrengst.

Foto: Greenpeace