JeugdboekenmaandDeze week gaat de 50e editie van de Jeugdboekenmaand van start. In die tijd maakte kinder- en jeugdliteratuur een hele evolutie door.

De eerste editie van de Jeugdboekenmaand, toen nog de Jeugdboekenweek, werd georganiseerd in 1972. Dat wil zeggen dat 2021 het 50e jaar is dat het kinder- en jeugdboek op die manier in de kijker wordt gezet. Sinds 2017 is die periode uitgebreid van twee weken naar de volledige maand maart. De verjaardag vraagt om een feesteditie, met de slogan: ‘Lezen is een feest’. De Jeugdboekenmaand is een initiatief van de organisatie Iedereen Leest, in samenwerking met scholen, bibliotheken en boekhandels.

Ambassadeurs

De Jeugdboekenmaand richt zich op kinderen en jongeren tussen 3 en 15 jaar. Om die doelgroep te bereiken, wordt er samengewerkt met ambassadeurs. Dit jaar zijn dat Kapitein Winokio, komiek en columnist Wouter Deprez, podiumdichteres Esohe Weyden en illustratrices Laura Janssens (op Instagram populair als Nietnulaura) en Gerda Dendooven.

In coronatijden vinden de events en lezingen noodgedwongen digitaal plaats. Ook de startshow kreeg de vorm van een digitale livestream, waar ongeveer 1200 klassen zich voor hadden aangemeld.

Met de Jeugdboekenmaand wil Iedereen Leest kinder- en jeugdboeken onder de aandacht brengen en jongeren aanzetten tot lezen. Daarvoor reikt de Vlaamse overheid volgend jaar ook een nieuwe prijs voor kinder- en jeugdliteratuur uit, met een prijzenpot van 50 000 euro.

Evolutie

In die vijftig jaar maakte kinder- en jeugdliteratuur heel wat veranderingen door. In de jaren 70 werden de hoofdpersonages van kinderboeken heel wat minder onschuldig. ‘Het ging toen over het mondig maken van kinderen, hen inzicht geven in hoe de wereld functioneert, zodat zij eraan kunnen deelnemen, zodat hun mening meetelt’, zegt Vanessa Joosen, leerkracht jeugdliteratuur aan de UAntwerpen, aan VRT NWS.

Ook nu nog past de kinder- en jeugdliteratuur zich aan de tijdsgeest aan. Dat is vandaag vooral merkbaar aan een grotere aandacht voor diversiteit. ‘Veel uitgeverijen kijken kritisch naar hun aanbod en zetten zelf stappen om hun aanbod diverser te maken.’

Verkoop

Met de verkoop van kinder- en jeugdboeken gaat het trouwens niet slecht. In de eerste helft van het coronajaar 2020, vergeleken met dezelfde periode in 2019, bleef het aantal verkochte kinderboeken stabiel (+ 1,2 procent). Het verkoopbedrag nam toe met 9,2 %. Kinder- en jeugdboeken doen het daarmee beter dan de rest van de boekensector.

Foto: Michiel Devijver | Iedereen Leest