©Shutterstock

©Shutterstock

Vorig jaar is de hoeveelheid verpakkingsplastic gestegen in plaats van gedaald. Nochtans is het doel om in 2025 tot nul procent wegwerpverpakkingen te komen. Extra inspanningen zijn dus dringend nodig.

Bijna twee derde van het plastic waarin multinationals hun producten verpakken is herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar. Dat stelt de Ellen MacArthur Foundation vast, een Britse stichting die de circulaire economie wil stimuleren. De stichting schreef een rapport over de inspanningen die grote bedrijven doen om het gebruik van plastic terug te dringen.

Dat het aandeel wegwerpverpakkingen afneemt, lijkt op zich goed nieuws. Toch concludeert het rapport dat die vooruitgang onvoldoende is om het grote doel in 2025 te halen. Tegen dan moet 100 procent van de verpakkingen herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar zijn.

Meer initiatieven nodig

Het rapport is zeker positief over de vele initiatieven die bedrijven nemen om hun verpakkingen recycleerbaar te maken. Dat is een goede stap in de juiste richting, maar om het vooropgestelde doel in 2025 te bereiken, is meer nodig. Het is een noodzaak om fundamenteel anders om te gaan met producten en verpakkingen, schrijft de Ellen MacArthur Foundation.

Recycleren niet evident

Samen gebruikten de bedrijven vorig jaar 4,3 procent meer plastic dan in 2020, berekende het rapport. De grote uitdaging voor de toekomst is de wegwerpverpakkingen totaal overbodig te maken.

Om in 2025 de beoogde ambities te halen, moet vooral het aandeel recycleerbaar plastic flink omhoog. Het grote probleem is dat niet alle soorten kunststof even makkelijk te recycleren zijn. Bij flexibelere verpakkingen, zoals zakjes of folie, is dat minder evident dan bij harde plastic.

Pluim voor Belgische firma

De Britse stichting heeft, in samenwerking met de milieuorganisatie van de Verenigde Naties, meer dan 500 ondernemingen een belofte over het verminderen van plastic afval laten ondertekenen. Bij de bedrijven die zich engageerden, zitten grote voedingsproducenten als Coca-Cola en Danone en supermarktketens als Ahold Delhaize en Carrefour.

De enige Belgische firma die zich erbij aansloot, is Spadel. De Waalse drankenproducent scoort trouwens bijzonder goed. Nu is al 92 procent van zijn plastic verpakkingen herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar. Voor Spadel is het dus heel realistisch om tegen 2025 100 procent te halen.

Coca-Cola is goed op weg

Een andere uitstekende leerling blijkt Coca-Cola te zijn. Al 99 procent van zijn verpakkingen is recycleerbaar, composteerbaar of herbruikbaar. De multinational kondigde dit jaar nog aan meer in hervulbare flessen, zowel van plastic als van glas, te zullen investeren.

Het drankmerk heeft tal van projecten met herbruikbare flessen lopen in onder meer Zuid-Amerika en Duitsland. In dat laatste land is statiegeld op plastic flessen verplicht. Zo’n wet kan dus een grote stimulans zijn om de ambitieuze doelen te bereiken.