1-2020-09-02T121610.703-1024x576De Amerikaanse presidentskandidaat Joe Biden voert campagne in het Nintendo-spel Animal Crossing. Reclame in games wordt steeds vaker gebruikt om jongeren te bereiken.

Nu mensen, en jongeren in het bijzonder, klassieke media als televisie, kranten en magazines steeds vaker inruilen voor digitaal tijdverdrijf, moeten ook adverteerders op zoek naar nieuwe manieren om hun producten aan de man te brengen.

Een van die manieren is ‘in-game advertising’, reclame in games. Dat gebeurt bijvoorbeeld vaak in de vorm van filmpjes die een speler moet bekijken vooraleer hij of zij verder kan spelen. Maar steeds meer wordt die reclame ook verwerkt in de gameplay van een spel. Denk bijvoorbeeld aan reclameborden naast het veld in het voetbalspelletje Fifa of in de digitale stad van GTA (Grand Theft Auto).

Politieke campagnes

Ook politici vinden de weg naar die digitale wereld voor hun campagnes. Door de leeftijd van het publiek is het immers de ideale weg om jongere kiezers te bereiken.

De Democratische presidentskandidaat Joe Biden, die het in november opneemt tegen Donald Trump, is sinds kort te vinden in het populaire spel Animal Crossing. In dat Nintendo-spel moeten spelers hun eigen eiland onderhouden, maar kunnen ze ook de eilanden van andere spelers bezoeken. Wie wil, kan een campagnebord met ‘Team Joe’ op zijn eiland zetten. Het is ook mogelijk om een figuurtje van Biden te downloaden.

In 2008 deed zijn partijgenoot Barack Obama het hem al eens voor, met reclamepanelen in een basketbalspel voor Xbox.

Engagement

In tegenstelling tot bijvoorbeeld tv-advertenties, die net zo goed op de achtergrond kunnen spelen terwijl iemand iets anders aan het doen is, zijn adverteerders in games vrijwel zeker van een actieve gebruiker. Omdat er meer engagement van de spelers is, vermoeden kenners ook dat de impact van de reclame groter is.

Native advertising

Reclame die in zo’n gameplay is verwerkt, is een vorm van native advertising. Daarbij komt een reclameboodschap in look & feel overeen met de andere inhoud van bv. een website, magazine of spel. Advertenties worden daardoor meestal als minder storend ervaren, omdat ze minder uit de toon vallen.

Toch krijgt native advertising ook kritiek, omdat het voor gebruikers soms moeilijk is om een onderscheid te maken tussen reclame en andere inhoud.

Foto: Animal Crossing